گروه رایانه استان ایلام

اطلاع رسانی گروه رایانه استان ایلام

گروه رایانه استان ایلام

اطلاع رسانی گروه رایانه استان ایلام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
10:10:24 PM
Redhat: یکی از پرطرفدارترین و معروف ترین توزیع های لینوکس می باشد که کاربرد تجاری داشته و بیشتر جهت مصرف در سیستم های سرویس دهنده استفاده می شود و شرکت های بزرگ سخت افزاری مانند IBM و Dell در سیستم های خود پشتیبانی می کنند.

یک- Redhat: یکی از پرطرفدارترین و معروف ترین توزیع های لینوکس می باشد که کاربرد تجاری داشته و بیشتر جهت مصرف در سیستم های سرویس دهنده استفاده می شود و شرکت های بزرگ سخت افزاری مانند IBM و Dell در سیستم های خود پشتیبانی می کنند.

دو- Ubuntu: عضو تیم توسعه Debian و در آن فایرفاکس و Open Office به کاربر ارایه گردیده است. این توزیع یک توزیع رایگان می باشد و مخصوص استفاده خانگی است.

سه- Arch Linux: یک توزیع که بر پایه قوانین KISS بنا شده همراه با سیستم انتشار Rolling.

چهار- Slackware: این توزیع لینوکس بیشتر برای حرفه ای هاست چون تمام مراحل پیکربندی کاملا دستی واز طریق خط دستوری انجام میشود.

پنج- CentOS: یک توزیع که از همان سورسی که redhat استفاده می‌کند، مشتق شده است، توسط یک گروه داوطلبی که به آن اختصاص داده شدند، نگهداری می‌شود همراه با سازگاری 100% با ورژن Redhat و یک ورژن به روز رسیده شده که همیشه به‌طور 100% سازگار و همراه نیست.

شش- Debian: یک توزیع غیر تجاری که توسط جامعه‌ای از توسعه دهنده‌های داوطلب نگهداری می‌شود که تعهد قوی ای به قوانین نرم ‌افزارهای آزاد دارند.

هفت- Fedora: یک توزیع بر پایهٔ جامعه است که توسط Red hat سرپرستی می‌شود. این توزیع که می توان گفت از Redhat گرفته شده برای کاربران معمولی لینوکس دارای پیچیدگی های بیشتری است، اما نقطه قوت آن را می توان در نوآوری در طراحی و پشتیبانی گستره وسیعی از نرم افزارهای مبتنی بر لینوکس در Fedora دانست.

هشت- Gentoo: روش نصب در این توزیع اگرچه در آغاز به شکل کامپایل کردن بود اما بعدا امکان افزودن پکیچ RPM به آن افزوده شد.

نه- Knoppix: اولین توزیع سی دی زنده، که کاملا از یک رسانهٔ قابل حمل اجرا می‌شود. بدون نصب در دیسک سخت. از Debian گرفته شده و این توزیع پس ازبوت شدن در کامپیوتر کاربر، بسیاری از انواع نرم افزارهای ریزودرشت مانند چندین مرورگر اینترنتی، چندین برنامه office را به وی ارائه می کرد بطوری که کمتر کاربری لازم می دانست برنامه ای را نصب نماید.

ده- Mandriva: یک توزیع گرفته شده از Redhat که در فرانسه و برزیل محبوب می باشد، امروزه با همان نام و به ‌وسیله یک شرکت فرانسوی اداره می‌شود. این توزیع امروزه یکی از لینوکس هایی با محیط زیبا و قابل اطمینان است که از برنامه Rpm Drake برای نصب آسان بسته های RPM استفاده میکند.

یازده- OpenSUSE: این توزیع هم به مانند Ubuntu هم بامیزکار GNOME و هم KDE ارائه می شود. در واقع هر یک از اسامی که در بالا در زمینه سیستم عامل لینوکس گفته شد بر اساس نام شرکت یا سازمانی است که این توزیع را تولید کرده است، برای مثال Redhat یک شرکت است. همانطور که گفته شد توزیع های لینوکس بسیار گسترده اند و حتی لینوکس هایی وجود دارند که بر اساس منطقه یا زبان یا کشور خاصی بومی سازی شده اند، حتی در ایران نیز ما نسخه های بومی سازی شده از همین لینوکس را داریم که بعضا برخی اوقات از آنها به عنوان سیستم عامل ملی نیز نام برده می شود.
  • ۹۴/۱۰/۱۲
  • سرگروه رایانه استان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی