گروه رایانه استان ایلام

اطلاع رسانی گروه رایانه استان ایلام

گروه رایانه استان ایلام

اطلاع رسانی گروه رایانه استان ایلام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

شهر هوشمند

امروزه تلاش بسیاری از کشورهای صنعتی جهان در جهت هوشمند سازی فعالیت هاست، چرا که با هوشمند سازی فعالیت های اقتصادی‌، حمل‌و‌نقل، محیط زندگی و... و خصوصا ایجاد شهری هوشمند عرصه ارتباطات و اطلاع رسانی گسترش یافته و روند توسعه شهری رشد فزاینده‌ای پیدا خواهد‌کرد.

 


شهر هوشمند ، ایده ای نوین در عرصه فعالیت‌های روزمره شهری بوده که در برخی از کشورهای توسعه یافته در بسیاری از جنبه های مختلف اجرا شده و نتیجه حاصل از آن روند روبه رشد فعالیت های تجاری ، صنعتی ، حمل و نقل و ... بوده است. شهری را هوشمند می نامند که در دنیای کنونی از لحاظ اقتصادی،جابجایی یا حمل‌ونقل، محیط ، مردم،زندگی روزمره هوشمند باشد.

شهر هوشمند در مجموع، هنگامی متحقق می‌شود که سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه سرمایه انسانی و اجتماعی، در عرصه سنتی (حمل و نقل) و در عرصه مدرن (تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان) به توسعه پایدار بینجامد . شهرهای هوشمند بر پایه شهرهای واقعی یا فیزیکی بنیان می‌شوند و دارای ویژگی های مشترکی با آنها هستند. شهرهای مجازی نه تنها مستقل از شهرهای واقعی نیستند؛ بلکه همچنین به این شهرها وابسته هستند. مدل‌های شهر مجازی به برنامه ریزان شهری، معماران و سرمایه گذارن کمک های فراوانی می‌کند.

 

مهم ترین مزیت شهرهای مجازی، کارایی و اثر‌بخشی برای اداره امور شهری است. هدف اصلی این مقاله، شناخت و تبیین مفهوم شهر هوشمند و ارتباط آن با لایه های موجود فضایی و فراوانی یافته‌است (معاملات، وضعیت خطوط هوایی، سیستم حمل و نقل و...) به این ترتیب بسیاری از مشاغل به این سیستم نرم افزاری وابسته اند. با وجود سیستم‌های به هم مرتبط پیچیده در فضای‌مجازی انطباق با تغییرات به شکل هوشمند انجام گرفت.میشل اعتقاد دارد که شهرهای مجازی پایتخت قرن 21 خواهند بود : این شهرها به جای اینکه توسط سنگ و سیمان بنا شوند، دارای مکان هایی هستند که توسط نرم افزار ساخته می شوند و به جای استفاده از درها و خیابان ها ، از ارتباطات منطقی در آنها استفاده می شود.

 

ایده شهر هوشمند نیز تا اواسط دهه 1980 که ژاپنی ها شهر علم (کان سایی) را در کشور خودشان ایجاد کردند و استرالیایی ها شهر عملکردی (MFP) را در اواخر دهه 1980 در آدلاید بنا کردندکه ایده ای ناشناخته بود. از دهه 1980 و 1990 که کامپیوتر و اینترنت در مقیاس وسیع در زندگی شهری مورد استفاده قرار‌گرفت ومبحث فضای مجازی اهمیت ویژه ای یافت. فعالیت‌های شهر به این سیستم های الکترونیکی وابستگی رویکردی نوین در برنامه ریزی و مدیریت شهری است. این شهرها در فضای استعاری و سایبری به وجود می آیند.

 

در یک قرن اخیر با رشد روز افزون شهرنشینی و مشکلات ناشی از آن و با توجه به پیامدهایی که صنعت و مدرنیزاسیون در زندگی شهری به همراه داشته در چنین فضایی توجه به مولفه های مناطق خلاق و هوشمند که یکی از مهم ترین اولویت های برنامه ریزان و سیاستگذاران است ، ضروری است. یکی از مولفه های مناطق خلاق و هوشمند ، اختراعات الکترونیکی و سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری است که خود عامل تسریع و بهینه سازی در انجام ‌ کارهاست.

 

  • ۹۴/۱۰/۱۷
  • سرگروه رایانه استان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی